بواسیر یک بیماری پر نشانه است که تشخیص آن از روی علائم نه تنها برای پزشک معالج بلکه برای خود فرد نیز در صورت آگاهی داشتن از آن بسیار ساده است. البته باید این نکته را در نظر داشت که ممکن است نشانه‌های بیماری هموروئید بسته به میزان آسیب آن، از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد. این احتمال نیز وجود دارد که نشانه‌ها دلیل بر بیماری دیگری در فرد باشد.

با این حال پیگیری فوری بعد از مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر به روند درمان بواسیر یا هموروئید در مراحل ابتدایی ایجاد آن و پیشگیری از بروز عوارض و مشکلات احتمالی کمک مؤثری می‌کند. نشانه‌های ظاهری ابتلا به هموروئید شامل:

  • مشاهده‌ی خون هنگام دفع مدفوع:

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که با دیدن قطرات خون در کف سرویس بهداشتی در هنگام دفع مدفوع یا بعد از آن بدون اطلاع از محل خونریزی نگران و مضطرب شده باشید. خونریزی قرمز روشن ناحیه‌ی مقعد به خصوص در هنگام دفع مدفوع از بارزترین علائم ابتلا به بیماری هموروئید است که ابتدا در حجم کم و قطره‌ای و در مراحل بعدی در حجم زیادتر بروز می‌کند. در انواع داخلی هموروئید حجم خونریزی می‌تواند آن‌قدر شدید شود که فرد را در معرض کم‌خونی قرار ‌دهد. در برخی موارد پزشکان پس از پیگیری علت کم‌خونی شدید بیمار، بیماری هموروئید مخفی در او را کشف می‌کنند. ناگفته نماند خونریزی مقعدی همیشه نشانه‌ی بیماری ساده‌ای چون هموروئید نیست و برای افتراق و تشخیص آن از سایر بیماری‌های مهلک گوارشی نیاز به پیگیری فوری دارد.

  • بیرون‌زدگی گوشتی ناحیه‌ی مقعد:

ممکن است تجمع خون و تورم عروق سیاهرگی ناحیه‌ی مقعد منجر به بیرون زدن بافت دریچه‌ای آن شود. ظاهر نامناسب و زشتی که در نتیجه‌ی بیرون‌زدگی بافت داخل مقعدی بر روی سوراخ انتهایی دستگاه گوارش ایجاد می‌شود باعث خجالت فرد از مطرح کردن بیماری خود با اعضای خانواده یا پزشک خواهد شد. شرمساری و ترس از سوء‌ظن ارتباطات جنسی نامتعارف از بزرگترین دلایل بی‌توجهی به این بیماری است.

  • درد مقعدی:

با شدت گرفتن بیماری بواسیر شاهد درد تیرکشنده‌ای در ناحیه‌ی مقعدی به خصوص در هنگام نشستن‌های طولانی خواهیم بود که گاهی میزان درد فرد را به ستوه می‌آورد. معمولاً در انواع داخلی هموروئید به دلیل کم بودن گیرنده‌های پیام‌آور درد در ناحیه‌ی درون روده‌ای، درد احساس نمی‌شود. درد بیشتر در موارد خارجی بواسیر بروز می‌کند.

  • خارش ناحیه‌ی مقعد:

خارش مقعدی یک نشانه‌ی نادر از بیماری بواسیر است که بیشتر در انواع هموروئید خارجی بروز می‌کند. التهاب پوست ناشی از ترشحات مخاطی اطراف خروجی مقعد منجر به خارش و تحریک فرد می‌گردد. باید توجه داشت که خارش مقعدی بیشتر در بیماری‌های انگلی روده تظاهر می‌کند و در صورت ایجاد در فرد باید آزمایش‌های انگلی نیز برای تشخیص افتراقی درخواست شود.

  • خروج ترشحات لزج بعد از دفع:

اگر به شست‌وشوی ناحیه‌ی مقعدی خود پس از اجابت مزاج دقت کرده باشید ممکن است متوجه ترشحات لزجی در اطراف این ناحیه‌ی شده باشید که به‌راحتی از روی پوست پاک نمی‌شوند و منشأ آن‌ها از درون کانال مقعد است. این ترشحات با ظاهری مشابه سفیده‌ی تخم‌مرغ ناشی از یبوست‌های مزمنی است که به دلیل کند شدن حرکات روده‌ای در پشت مدفوع جمع شده و پس از اجابت مزاج خارج می‌شوند.

  • دفع ناکامل مدفوع:

در قسمت انتهایی راست روده یک کانال وجود دارد که در حد فاصل دو دریچه داخلی و خارجی قرار گرفته است. با رسیدن مدفوع درون این کانال فرد احساس اجابت مزاج خواهد کرد. در حالت طبیعی مدفوع قرار گرفته در این ناحیه باید به صورت کامل تخلیه شود اما در صورت وجود اختلالی چون هموروئید در فرد عضلات دریچه‌ای توانایی کافی برای تخلیه‌ی کامل کانال را ندارند و فرد پس از اجابت مزاج به دلیل خالی نشدن بخش انتهایی راست روده هنوز احساس دفع مدفوع دارد.

مطلب مرتبط :

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟ و علل بروز این بیماری

فیلم عمل بواسیر

فیلم جراحی هموروئید